Quid de l’innovation en éducation? Une réflexion sur les processus sous-jacents - Initio Access content directly
Journal Articles Initio Year : 2021

Quid de l’innovation en éducation? Une réflexion sur les processus sous-jacents

Abstract

Pedagogical innovation, which holds out the promise of improved practice, is unfortunately struggling to spread. The several elements reported in this article and stemming from a larger doctoral intervention research explain the journey of individual transformation experienced.. We propose reading keys for the different phases that the teacher goes through. The appropriation of new practices requires a reinterpretation of his reality of the self. Commitment and, above all, persistence are influenced by the teacher’s psychological dispositions and the experience of interacting with pupils. Ways of working are then proposed to move from a discrete innovation to a culture of innovation, in particular by promoting the empowerment.
L’innovation pédagogique, porteuse d’une promesse d’amélioration des pratiques, peine malheureusement à se diffuser. Les quelques éléments rapportés dans cet article et issus d’une plus vaste recherche doctorale de type intervention explicitent le parcours de transformation individuelle vécu. Nous proposons des clefs de lectures des différentes phases traversées par l’enseignant. L’appropriation de nouvelles pratiques passe par une réinterprétation de sa propre réalité. L’engagement et surtout la persistance sont influencés par ses dispositions psychologiques et l’expérience vécue en interaction avec ses élèves. Des pistes de travail sont alors proposées pour évoluer d’une innovation confidentielle à une culture de l’innovation, notamment par la promotion du pouvoir d’agir.
Fichier principal
Vignette du fichier
2021_9(1)_pp45-55_Ruffieux_P.pdf (1.21 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Publisher files allowed on an open archive

Dates and versions

hal-03486778 , version 1 (17-12-2021)

Licence

Attribution - ShareAlike

Identifiers

  • HAL Id : hal-03486778 , version 1

Cite

Philippe Ruffieux. Quid de l’innovation en éducation? Une réflexion sur les processus sous-jacents. Initio, 2021, Changements et adaptations, 9 (1), pp.45-55. ⟨hal-03486778⟩

Collections

TICE INITIO
70 View
74 Download

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More