L'influence de William S. Burroughs dans l'oeuvre de William Gibson et de Genesis P-Orridge - Université Paris Lumières Access content directly
Theses Year : 2010

The influence of William S. Burroughs on the works of William Gibson and Genesis P-Orridge

L'influence de William S. Burroughs dans l'oeuvre de William Gibson et de Genesis P-Orridge

Abstract

The influence of the American writer William S. Burroughs (1914-1997) on artists from different backgrounds is well documented today. Few artists, however, have gone beyond the stage of simple influence to truly work to extend his work and take it in new directions. My work consisted in studying the works of two artists who made precisely this choice: the American writer William Gibson and the English musician, performer and essayist, Genesis P-Orridge. I looked into the universe represented in Gibson's novels and Orridge's programmatic texts, affirming the importance of Burroughs' work for "Cyberpunk", a subgenre of science fiction, but also "Music Industrial”, which appeared in England and the United States in 1976-1977. I have studied the fictional groups that emerge from these dystopian worlds, as well as the idea of ​​an alternative society that they propose while underlining the topicality of the questions thus posed to the reader (redefinition of the notions of "copyright" or "property intellectual”). I studied the evocations, mentions and quotations of William S. Burroughs in the works of Gibson and Orridge, asking myself the question of their precise function, and analyzed the new textual and narrative modalities they offer. Finally, I focused on the meaning that takes, in Orridge, the substitution of the living body on the page, and in Gibson, the programming of a text intended to fade away as the reader becomes aware of it. . The thesis also made it possible to demonstrate the investment, by William Gibson, of the Burroughsian cut-up technique (a technique which consists in cutting up texts before replacing the fragments thus obtained in a different order and generating sentences and a new texts) in order, on the one hand, to build a world which seems to be elaborated from perpetual restarts, and on the other hand to propose an alternative to the absolutism of the Word. I also demonstrated the use of the cut-up technique by Genesis P-Orridge, who applies it, first to the musical domain, then to the body itself by replacing the text by the skin, the pair of scissors by surgical tools, and transforming his body into a work of art.
L’influence de l’écrivain américain William S. Burroughs (1914-1997) sur des artistes d’horizons différents est aujourd’hui bien documentée. Peu d’artistes ont toutefois dépassé le stade de la simple influence pour véritablement travailler à prolonger son œuvre et la porter dans des directions inédites. Mon travail a consisté à étudier les œuvres de deux artistes qui ont précisément fait ce choix : l’écrivain américain William Gibson et le musicien, « performer » et essayiste anglais, Genesis P-Orridge. Je me suis penché sur l’univers représenté dans les romans de Gibson et les textes programmatiques de Orridge, affirmant l’importance de l’œuvre burroughsienne pour le « Cyberpunk », sous-genre de la science-fiction, mais aussi la « Musique Industrielle », apparue en Angleterre et aux Etats-Unis en 1976-1977. J’ai étudié les groupes fictionnels qui émergent de ces mondes dystopiques, ainsi que l’idée de société alternative qu’ils proposent tout en soulignant l’actualité des questions ainsi posées au lecteur (redéfinition des notions de « copyright » ou de « propriété intellectuelle »). J’ai étudié les évocations, mentions et citations de William S. Burroughs dans les œuvres de Gibson et Orridge, en me posant la question de leur fonction précise, et analysé les nouvelles modalités textuelles et narratives qu’ils proposent. Enfin, je me suis concentré sur le sens que prend, chez Orridge, la substitution du corps vivant à la page, et chez Gibson la programmation d’un texte destiné à s’effacer au fur et à mesure que le lecteur en a pris connaissance. La thèse a également permis de démontrer l’investissement, par William Gibson, de la technique du cut-up burroughsien (technique qui consiste à découper des textes avant de replacer les fragments ainsi obtenus dans un ordre différent et d’engendrer des phrases et un texte nouveaux) afin d’une part de construire un monde qui semble élaboré à partir de recommencements perpétuels, d’autre part de proposer une alternative à l’absolutisme du Mot. J’ai également démontré l’utilisation de la technique du cut-up par Genesis P-Orridge, qui l’applique, d’abord au domaine musical, puis au corps lui-même en remplaçant le texte par la peau, la paire de ciseaux par les outils chirurgicaux, et en transformant son corps en œuvre d’art.
Fichier principal
Vignette du fichier
C. Becker. Thèse (pdf).pdf (2.9 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)

Dates and versions

tel-03777596 , version 1 (23-09-2022)

Identifiers

  • HAL Id : tel-03777596 , version 1

Cite

Christophe Becker. L'influence de William S. Burroughs dans l'oeuvre de William Gibson et de Genesis P-Orridge. Littératures. Université Paris 8, 2010. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03777596⟩
135 View
393 Download

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More