La scolarisation des élèves en situation de handicap en Haïti : organisation, état des lieux et représentations sociales des parents d'enfants avec un trouble du spectre autistique (TSA) - Université Paris Lumières Access content directly
Theses Year : 2021

The schooling of pupils with disabilities in Haiti : organization, inventory, and social representations of parents of children with autism spectrum disorder (ASD)

La scolarisation des élèves en situation de handicap en Haïti : organisation, état des lieux et représentations sociales des parents d'enfants avec un trouble du spectre autistique (TSA)

Abstract

The general objective of this doctoral dissertation was to present and analyze the current organization of schooling for students with disabilities in Haiti, by focusing more particularly on pupils with autism spectrum disorder (ASD), and to understand the relationship between their schooling and their parents’ social representations. The literature review of the texts currently in force was completed, in the first exploratory study, by the interview of a policy officer and a special school director. The results show that the Haitian education system is at the starting point of inclusive education, in spite of the ratified texts. The segregative, integrative, and inclusive paradigms coexist in Haiti.The aim of the second study was to update the data of the sole statistical study concerning the schooling of students with disabilities which dates from 1998, and to complement them in order to better understand the modalities of schooling for students with ASD. 32 persons, including 27 directors of special schools, were interviewed. 29 special schools, of which nearly a half have opened since 1998, were identified. In the third study, focusing on the relationship between the parents’ social representations and the schooling of their child with ASD, 22 parents were interviewed. The results show that the social representations of the parents and the causes they attribute to ASD in part led them to enroll their child to a special school. This finding seems important to take into consideration within a perspective of planning for inclusive education.
L’objectif général de cette thèse était de présenter et analyser le mode d’organisation actuel de la scolarisation des élèves en situation de handicap en Haïti, en s’intéressant plus particulièrement aux élèves avec un trouble du spectre autistique (TSA), et de comprendre les relations entre leur scolarisation et les représentations sociales des parents. L’analyse documentaire des textes en vigueur a été complétée, dans la première étude exploratoire, par l’interview d’un responsable politique et d’une directrice d’école spéciale. Les résultats montrent que le système éducatif haïtien est au point de départ de l’éducation inclusive, en dépit des textes ratifiés. Les paradigmes ségrégatif, intégratif et inclusif coexistent en Haïti.L’objectif de la deuxième étude était de mettre à jour les données de la seule étude statistique concernant la scolarisation des élèves en situation de handicap qui date de 1998, et de les compléter pour mieux comprendre les modalités de scolarisation des élèves avec un TSA. 32 personnes, dont 27 directeurs d’écoles spéciales ont été interviewées. 29 écoles spéciales, dont près de la moitié ont ouvert depuis 1998, ont été recensées. Dans la troisième étude portant sur le rapport existant entre les représentations sociales des parents et la scolarisation de leur enfant avec un TSA, 22 parents ont été interviewés. Les résultats montrent que les représentations sociales des parents et les causes qu’ils attribuent aux TSA les ont en partie conduits à scolariser leur enfant à l’école spéciale. Cet élément paraît important à considérer dans une perspective de planification de l’éducation inclusive.
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Format : Other

Dates and versions

tel-03524170 , version 1 (13-01-2022)

Identifiers

  • HAL Id : tel-03524170 , version 1

Cite

Joel Michel. La scolarisation des élèves en situation de handicap en Haïti : organisation, état des lieux et représentations sociales des parents d'enfants avec un trouble du spectre autistique (TSA). Psychologie. Université de Nanterre - Paris X, 2021. Français. ⟨NNT : 2021PA100081⟩. ⟨tel-03524170⟩
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