Screens in Shakespeare: Hollywood comes to Ephesus. Trevor Nunn’s The Comedy of Errors (RSC, 1976) - Université Paris Lumières Access content directly
Journal Articles Shakespeare en devenir Year : 2020

Screens in Shakespeare: Hollywood comes to Ephesus. Trevor Nunn’s The Comedy of Errors (RSC, 1976)

Abstract

In his widely acclaimed production of The Comedy of Errors (RSC 1976) as a postmodern extravaganza, Trevor Nunn summoned a vast array of references to Hollywood genres – film noir, musical, slapstick reels, screwball comedy, and westerns – spanning the entire history of American cinema from the silent movies to recent blockbusters. The Hollywood reference serves an immediate generic purpose, transposing the grammar of farce and romance into an idiom that is likely to engage, and make sense for, twentieth-century audiences, while making a statement about late-twentieth century aesthetics: intertextuality, pastiche, the synthesis of high and low culture, and the integration of art into commodity production, paving the way for Nunn’s mega-musicals, Nicholas Nickleby, Cats, and Les Misérables.
Dans sa mise en scène demeurée légendaire de The Comedy of Errors (RSC 1976), Trevor Nunn convoque le cinéma hollywoodien du film muet aux classiques des années 50 (comédie musicale, film noir, screwball comedy) et aux blockbusters des années 70. L’intermodalité permet un réencodage de la grammaire d’origine de la pièce dans des codes qui fassent sens pour le spectateur d’aujourd’hui. Les enjeux dramatiques sont chacun retraduits dans un genre cinématographique aux enjeux voisins, qui a pour fonction de les refamiliariser pour les rendre à nouveau décodables. Au-delà, Nunn s’essaie à un jeu postmoderne qui annonce les mega musicals à venir, Nicholas Nickleby, Cats, et Les Misérables.
Fichier principal
Vignette du fichier
Anny Crunelle Vanrigh, Paris Nanterre.pdf (2.98 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Explicit agreement for this submission

Dates and versions

hal-03154941 , version 1 (14-04-2021)

Identifiers

  • HAL Id : hal-03154941 , version 1

Cite

Anny Crunelle Vanrigh. Screens in Shakespeare: Hollywood comes to Ephesus. Trevor Nunn’s The Comedy of Errors (RSC, 1976). Shakespeare en devenir, 2020, Shakespeare, films et textes : théorie française et réception critique / Shakespeare, Screen and Texts: French Theory and Critical Reception, 15. ⟨hal-03154941⟩

Relations

70 View
59 Download

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More